THIEF w filmie - na tropie śladów Złodzieja
#1
Thief jest wszystkim. Poza nim nie ma nic. Od niego wszystko się zaczyna i na nim wszystko się kończy. Na pytanie o najlepszą grę komputerową od bez mała 8 lat odpowiadam niezmiennie: Thief. Najlepszy horror? Thief. Najlepszy film? No oczywiście "Heat", ale tylko do czasu ukazania się Thiefa. Przy czym nie „jakiegoś tam Thiefa” ani nie „jakiejś tam ekranizacji”, ale Thiefa takiego, jaki zadomowił się w mojej świadomości na przestrzeni lat i ewoluował w coś, co można by nazwać kompleksową wizją filmu na podstawie gry.

Jedną z nękających mnie obsesji – prócz liczenia brzydkich słów i organizowania krucjat przeciwko PG-13 – jest tropienie w oglądanych filmach śladów Thiefa. Który reżyser zbliżył się najbardziej? Czyja wizja pokrywa się najszczelniej z moją wizją? Kto dotknął istoty rzeczy? „Ślady Thiefa” ujawniają się w najmniej spodziewanych momentach, obecne są na wszystkich płaszczyznach filmu. Może to być oświetlenie korytarza, kolor wykładziny, wygląd zewnętrzny postaci, głos aktora, struktura konkretnej sceny czy wreszcie jakiś dominujący element scenografii. Oto lista filmów i krótka charakterystyka dostrzeżonych „tropów” wraz z uzasadnieniem:

1. Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring

Żeby nie było niejasności: pierwszą część „Władcy” – w przeciwieństwie do dwóch następnych – uważam za super film. „Drużyna pierścienia” to po prostu kapitalne kino, bardzo niepokojące, z niespotykaną ilością nokautujących motywów, nieziemsko budowanym klimatem podróży i przede wszystkim – funkcjonalnymi efektami specjalnymi. Ale do rzeczy. Jest noc, leje deszcz. Frodo i ten gruby hobbit, ścigani przez upiornych Jeźdźców, przybywają do osady. Na miejscu, w jednej z karczm, spotykają Aragorna, siedzącego przy stole w blasku świecy.

[Obrazek: fotr001vz6.jpg]

[Obrazek: fotr006ua6.jpg]

Te kadry to czysty geniusz. Dla kogoś, kto tak jak ja poszukuje tropów, reprezentują one podwójną wartość: pokazują Garretta jako postać neutralną, co do której widz nie ma jeszcze wyrobionej opinii. Dwa: pokazują Garretta z fajką w ustach. Świetny pomysł, biorąc pod uwagę fakt, że w grze postać złodzieja wolna jest od nałogu picia i palenia.

2. The Shining (Kubrick)

Kubrick to jedyny reżyser, który mógłby nakręcić Thiefa po swojemu (czytaj: olewając moje dyrektywy :)), a i tak uznałbym efekt końcowy za najwspanialsze dzieło sztuki w historii ludzkości. Oglądając „Lśnienie”, natrafiłem na szereg ujęć, które fenomenalnie oddają istotę świata przedstawionego w grze. Rzeczywistość Thiefa opiera się bowiem nie na wszechobecności mroku, lecz na natężeniu światła. Czas spędzony przed monitorem w towarzystwie Garretta nauczył mnie jednego: najbardziej przerażające rzeczy rozgrywają się w pełnym blasku lamp. Im kolory jaskrawsze, a płomień jaśniejszy, tym przejście w mrok wydaje się bardziej niesamowite, odrealnione. Gasnąca pochodnia albo przytłumiona lampa gazowa od razu wprowadzają niepokój, tworzą czarną plamę na morzu światła. Warunek: jasność musi być wszechogarniająca, musi dawać iluzję pełnej kontroli i maksymalnego oglądu. Poniżej kadr z filmu – scena, w której Jack Torrence idzie korytarzem, zdradzając pierwsze symptomy obłąkania:

[Obrazek: pdvd000wb5.jpg]

Nasycenie przestrzeni światłem jest tu perfekcyjne. Już nawet nie wspomnę, że korytarz wygląda jak żywcem wyjęty z epizodu Constantine’s Sword.

3. Platoon

Chodzi o twarz Berengera, a ściślej – o bardzo nietypowy układ blizn:

[Obrazek: pdvd000la6.jpg]

Oszpecona twarz w wyniku wybuchu granatu, przeszczepiona skóra – to wszystko rzadkość. Główny bohater (ten, wokół którego kręci intryga), jeśli już posiada pamiątki po stoczonych pojedynkach, to są to zazwyczaj rany nobilitujące, podkreślające męstwo i odwagę, np. standardowa szrama „od miecza”, biegnąca od czoła, przez oko, a na policzku kończąc, ewentualnie dyskretna blizna w okolicach brwi. „Heroiczne” bruzdy działają na kobiety, dodają uroku, czynią z właściciela prawdziwego bohatera pola walki. Tymczasem Berenger jest odpychający. Bezwzględny, ohydny typ. Rozorane oblicze potęguje u niego zwyrodniałość charakteru. Takiego Thiefa chciałbym zobaczyć w filmie – postać krańcowo antypatyczną, totalnego cynika, wykorzystującego złodziejskie rzemiosło do wyłącznie niecnych celów.

4. Bale

Krótko: mój wymarzony Thief. Idealna muskulatura, przeszywające, strapione spojrzenie... Największy współczesny aktor. Kropka. Nolan to cholerny szczęściarz.

[Obrazek: christianbale04qt8.jpg]

A oto Victoria:

[Obrazek: indexphpgh5.jpg]

Kobieta ma charakter wypisany na twarzy. Nazwisko: Barous, imię: Terri. Laska użyczyła głosu Shodan w SS2 i Victorii w trylogii Thief. Poza tym jest wokalistką bostońskiej kapeli Tribe i wspólnie z Ericiem Brosiusem (próbka jego nieprzeciętnych możliwości w stopce) stworzyła tło muzyczne do wyżej wymienionych gier.

5. From Hell

Burton – zbyt groteskowy i zmanierowany. „Dracula” Coppoli – za bardzo teatralny i wystudiowany. W tym gronie jedynie „From Hell” stanowi ciekawy kompromis między sztucznością tekturowej dykty a natrętną groteskowością chorej baśni dla dorosłych. Powiedziałbym „prawie Thief”, choć jak wiadomo „prawie” robi wielką różnicę. Gdyby tak wzbogacić scenografię filmu Hughesa o elementy „Maszyny różnicowej” Gibsona/Sterlinga oraz posłużyć się szkicami grafików LGS, wyszłoby coś naprawdę niesamowitego. Thief ma bowiem niewiele wspólnego z „normalnościąâ€, ale też nie popada w ekstrawagancję. Taki przykład: dostajemy zlecenie – ukraść miecz Constantyna. Zakradamy się pod mury zamku. Budynek z zewnątrz nie wykazuje żadnych anomalii, prócz… no właśnie – jedno z okien tkwi we frontowej ścianie pod dość niezwykłym kątem – jest przekrzywione w stosunku do reszty. Ignorujemy tę architektoniczną usterkę i wchodzimy do środka. Pierwsze piętro nie budzi zastrzeżeń: korytarze, drzwi i pokoje. Usypiająca monotonia. Drugie piętro – to samo. Trzecie piętro – konsternacja. Wszystko wywrócone do góry nogami: lampy sterczą z podłogi, meble zwisają ze stropu. Otwieramy pierwsze lepsze drzwi. Co widzimy? Czarna kosmiczna otchłań. Bezbrzeżna pustka. Krok do przodu i runiemy w przepaść. Na tym właśnie polega „patologiczność” lokacji Thiefa – są z pozoru zwykłe, ale za fasada normalności kryje się przestrzeń rodem z męczącego koszmaru Kafki.

[Obrazek: beztytu322upq5.jpg]

6. Ghost In The Shell 2

Cała sekwencja. 10 minut. Esencja klimatu z Thiefa. Po prostu arcydzieło. Bato wraz z partnerem forsują wrota zamku. Wbiegają po schodach do głównej komnaty. Pomieszczenie okazuje się być pracownią-biblioteką. Mnóstwo urządzeń. W fotelu siedzi zmechanizowany manekin z ruchomą żuchwą. Wydaje z siebie demoniczny rechot. I ta muzyka... jakby ktoś uruchomił pozytywkę z tandetną melodyjką. Tego nie da się opisać – to trzeba zobaczyć na własne oczy. Na zachęte - jeden screen:

[Obrazek: beztytu322uwb8.jpg]

EDIT

Poszukiwanie "śladów" trwa :)

Odpowiedz

Digg   Delicious   Reddit   Facebook   Twitter   StumbleUpon  






Wiadomości w tym wątku
THIEF w filmie - na tropie śladów Złodzieja - Mental - 09-06-2007, 18:00
[] - Hitch - 09-06-2007, 18:45
[] - Mental - 09-06-2007, 19:14
[] - Jakuzzi - 09-06-2007, 19:19
[] - Mental - 09-06-2007, 19:21
[] - Mental - 09-06-2007, 19:28
[] - Jakuzzi - 09-06-2007, 20:59
[] - Mental - 09-06-2007, 21:39
[] - Jakuzzi - 09-06-2007, 21:48
[] - Mental - 09-06-2007, 23:01
[] - Mental - 09-06-2007, 23:22
[] - Semi - 10-06-2007, 00:35
[] - Sulej - 10-06-2007, 11:25
[] - Mental - 10-06-2007, 12:05
[] - Sulej - 10-06-2007, 13:50
[] - Mental - 10-06-2007, 19:02
[] - Crov - 10-06-2007, 20:20
[] - Mental - 11-06-2007, 12:33
[] - Crov - 11-06-2007, 15:27
[] - Mental - 11-06-2007, 16:42
[] - Hitch - 11-06-2007, 18:16
[] - Crov - 11-06-2007, 18:35
[] - Hitch - 11-06-2007, 19:04
[] - Akaki - 11-06-2007, 20:58
[] - Crov - 11-06-2007, 21:36
[] - Mental - 11-06-2007, 21:51
[] - Akaki - 11-06-2007, 23:33
[] - Crov - 12-06-2007, 18:21
[] - Semi - 12-06-2007, 22:30
[] - Great Gonzo - 12-06-2007, 22:42
[] - Mental - 13-06-2007, 00:03
[] - Crov - 13-06-2007, 02:41
[] - Mental - 13-06-2007, 02:49
[] - Mental - 13-06-2007, 10:40
[] - Semi - 13-06-2007, 20:14
[] - military - 21-06-2007, 13:45
[] - Mental - 21-06-2007, 13:47
[] - military - 21-06-2007, 15:11
[] - Mental - 21-06-2007, 15:45
[] - Hannibal - 21-06-2007, 18:42
[] - military - 23-06-2007, 12:39
[] - Mental - 23-06-2007, 12:55
[] - Semi - 25-06-2007, 18:56
[] - Jakuzzi - 25-06-2007, 19:00
[] - Karol - 25-06-2007, 21:04
[] - Semi - 25-06-2007, 21:09
[] - military - 25-06-2007, 23:10
[] - Glut - 15-10-2007, 17:35
[] - Glut - 16-10-2007, 21:07
[] - Crov - 17-10-2007, 04:09
[] - Mental - 17-10-2007, 10:22
[] - Glut - 17-10-2007, 20:59
[] - Crov - 18-10-2007, 02:24
[] - Glut - 18-10-2007, 20:28
[] - Crov - 18-10-2007, 20:30
[] - Glut - 18-10-2007, 20:40
[] - Mental - 16-03-2009, 20:28
[] - Crov - 14-11-2009, 13:58
[] - Mental - 14-11-2009, 14:25
[] - Crov - 14-11-2009, 15:18
[] - Mental - 01-05-2011, 13:27



Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości