The Century of the Self (2002)
#1
The Century of the Self to dostępny w całości na YT dokument, poświęcony, w największym skrócie, rozwojowi technik manipulacji społeczeństwem, stosowanych przez liderów politycznych oraz korporacje.

Film zaczyna od nakreślenia sylwetki Edwarda Bernaysa, nazywanego ojcem Public Relations i pierwszym spin doktorem, personalnie odpowiedzialnego za komercyjne sukcesy wielu amerykańskich koncernów (z jego usług korzystały m.in. takie firmy jak Procter & Gamble, American Tobacco czy General Electric), a także polityków (Bernays był doradcą wielu prezydentów USA, przypisuje się mu również kluczowy udział w obaleniu rządu Gwatemali).

Bernays nie krył się z opinią, że ludzie co do zasady są głupi, a zatem konieczne jest ich kontrolowanie i naprowadzanie w stronę prawidłowych (dobrych dla kraju) decyzji, gdyż w przeciwnym razie demokracja jest zwykłym zagrożeniem. Spopularyzował więc w USA prace swojego wuja, Zygmunta Freuda, wg którego zachowania każdego determinowane są w dużej mierze przez podświadome pragnienia, na czym Bernays oparł ideę współczesnego konsumpcjonizmu, wykorzystując najprostsze emocje do kreowania popytu i promocji (produktów oraz osób).

To jego pomysły marketingowe zainicjowały w latach dwudziestych rewolucję tytoniową w USA, po której palenie stało się modne wśród kobiet - papierosy reklamowane były jako "pochodnia wolności", symbol kobiety światłej i wyzwolonej (takiej, która nie powinna pozwalać, aby mężczyźni uzurpowali sobie "przywilej" palenia). Tworząc z papierosa symbol statusu, Bernays rozpoczął współpracę z projektantami mody oraz producentami ubrań i biżuterii, które to firmy również korzystały z jego pomysłów, zapewniając ludziom coraz to nowe obiekty pożądania.

W 1927 bankier Lehman Brothers podsumował dążenia Bernaysa słowami:

We must shift America from a needs- to a desires-culture. People must be trained to desire, to want new things, even before the old have been entirely consumed. [...] Man's desires must overshadow his needs.

Zdaniem Bernaysa, było koniecznym, aby ludzie mogli zaspokajać swoje prymitywne instynkty konsumpcją, gdyż tylko wtedy nie zostają one skierowane na destrukcyjne, stanowiące zagrożenie dla państwa tory.

Na tych samych mechanizmach, opisanych przez Freuda i stosowanych z powodzeniem przez Bernaysa, oparł swoją propagandę Joseph Goebbels, który skoncentrował się na skierowaniu podświadomych, irracjonalnych żądz społeczeństwa w stronę "nienawiści do wspólnego wroga" (wg Freuda brak zaspokojenia pierwotnych instynktów, ujścia dla pragnień, musi doprowadzić społeczeństwo do złości na wspólnego wroga, winnemu ich frustracji) i jednocześnie uwielbienia wodza w osobie Hitlera.




Odpowiedz

Digg   Delicious   Reddit   Facebook   Twitter   StumbleUpon  






Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Biggie and Tupac (2002) monalisasmile 1 2,111 06-07-2010, 19:21
Ostatni post: monalisasmile



Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości